Svábok betelepítése után kezdődött a szőlőtermesztés. 1800-as években Etyek elkezdett termelni a Törleynek, de nem szőlőt, hanem bort. Jó volt pezsgő alapanyagnak, mert igen savas bor az etyeki. 1945-ben a svábokat kitelepítették, a Hungarovin összefogta a birtokokat, nagyüzemi módszerekkel folytatódott a termelés. A 90-es évekig a Hungarovin végezte a termelést, az orosz piacra termeltek olcsó borokat, a mennyiség volt az első számú. A privatizáció után megindultak az egyéni vállalkozók, a Hungarovin első borásza Báthory Tibor 92-ben az év borásza lett. A chardonnay 90-es években sok nemzetközi címet szerzett. Nagy szerepet játszott abban, hogy nem csak Etyeken, hanem az országban mindenhol elindulhassanak a kis borászatok (Hernyák László, Orosz Gyula, Gombai Tibor). Ekkor kezdődött a meg a francia fajták betelepítése (chardonnay). Báthory óriási beruházásokat vitt végbe hitelekből, sajnos belebukott, mert egy nagy export tétele tönkrement.

A bormarketing Etyeken megfordult, nem Báthoryra alapozott ezentúl, hanem a Budapest közeliségére. A Báthory birtokot az Etyekikuria megvásárolta. A Rókusfalvynak megszületett a Pincefesztivál ötlete, egy nívós fesztivállá nőtte ki magát, 40-50.000 fő látogat ki a rendezvényeikre. AZ idei Kezesláboson, ami szintén Rókusfalvy rendezvény, szombaton nagyon sokan voltak kint, a vasárnapit sajnos elmosta az eső. Etyek neve összeforrt a borral.

A Törley a Henkel csoporthoz tartozott, jelenleg az Ötkerhez tartoznak, sajnos nem Etyek van a középpontban a címkéken, hanem a brenden. Több márkanév van a Törleyn belül: Szent István, György Villa, Kemendi. A György Villa válogatás az ami igen jó minőséget képvisel, egy profi borászat áll mögötte.

A kis borászatok problémája az, hogy nem tudnak több szőlőhöz hozzájutni, nem tudnak több területet vásárolni. A területek 80%-a a Törley-hez tartozik. A legjobb területek Etyeken: Orbán-dűlő, Vérti-telep.

Jelenleg a legnagyobb borászat a Nyakas hegy (Tök), rendelkezik egy nagy névvel: Maja Jenő (év borásza). Nagyon komoly borokat készítenek, uralják a vendéglőket. Őket követi az Etyekikuria, a Kattra, a Tátrai. Vannak a pici, de márka ügyileg jól felépítettek: a Hernyák, Rókusfalvy.

AZ Etyeki Borútnak 40 tagja van ebből 30 borászat, a szervezet csak a rendezvények alatt működik rendesen, jelenleg is baj van a kis pincék hétvégi nyitva tartásával.

Most készül Etyek új marketingstratégiája, új vezértermék kijelölése: egy friss, új, reduktív házasítás, 6 fehérborból fog készülni. Készül egy egységes etyeki logó is amit a borászatok feltehetnek a címkéjükre.

A jövőkép a Villányi Borút mintájára lett elkészítve. A sok kis borászat meg akarja tartani a saját arculatát, viszont reklámozni nehéz nekik, itt jön szóba a komoly közösségi marketing. Helyben, gasztronómiával egybevonva szeretnének értékesíteni. A bort kapcsolni kell, a filmstúdióval, sporteseményekkel, a gasztronómiával. Szlovén példára a jövőben létrehoznának egy turisztikai irodát, ahol azokat a borászatok borait lehetne kóstolni, amelyik borászatok nem nyitnak ki. Tervben vannak olyan buszjáratok, amik a borturistákat hoznák ki Etyekre, és vinnék vissza a fővárosba.

A bejegyzés trackback címe:

https://borospince.blog.hu/api/trackback/id/tr872363115

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása